2014

Dr Hummel Zoltán

Dr Hummel Zoltán a Mikrorostos gél feltalálója, a béltiszttás, méregtelenítés, bélflóra helyreállítás és székletszaályozás szakértője.

Dr Hummel Zoltán a Mikrorostos gél feltalálója, a béltiszttás, méregtelenítés, bélflóra helyreállítás és székletszaályozás szakértője.

Dr Hummel Zoltán a Mikrorostos gél feltalálója, a béltiszttás, méregtelenítés, bélflóra helyreállítás és székletszaályozás szakértője.

Egészség, blog, mikrorostos, immunrendszer, bélflóra helyre állíáts, méregtelenítés, mikrorostos gél, prim protein, béltisztítás

Zsírban gazdag diéta: sportolás izomláz és izomgörcs nélkül

szőlőcukor, gyümölcscukor, répacukor, nádcukor a legfontosabbak. A gyümölcseink gazdagok cukrokban. A keményítő nem egyszerű cukor, mégis nagyon fontos energiaforrásunk, mert gyorsan, már a szájban elkezd lebomlani szőlőcukorrá. Milyen táplálékaink tartalmaznak sok keményítőt? A magvak, főleg a gabona magvak és az őrleményeik, a lisztek. Magas még a burgonya keményítőtartalma. A gyümölcsök cukrai és a lisztek keményítői nagyon gyorsan felszívódnak és a vérünkben megemelik a vércukor szintjét.

Mi az előnye a gyorsan felszívódó szénhidrátoknak? Hogy gyorsan hasznosítható energiát biztosítanak a sejtjeinknek. A vérből ugyanis gyorsan felszívják inzulin segítségével a sejtek a cukrokat.  A sejtek oxigénnel elégetik a cukrot vízzé és széndioxiddá, miközben energia szabadul fel. Az energiát ATP-ben tárolja a szervezetünk, és az ATP egy bármely energiát igénylő tevékenységünknél biokémiailag hasznosul. Akár izommunkát akár agytevékenységet akarunk ellátni energiával, majdnem mindig ATP a közvetlen energiaforrás. A sportolóknál gyakran előforduló probléma, hogy hozzáférhető cukor ugyan van, de a cukor elégetéséhez szükséges oxigén nincs elég a tüdő-szív korlátozott teljesítménye miatt. Ilyenkor a sportoló izomsejtje más módot választ a cukor energiájának kihasználására. Oxigén nélkül fermentálja a cukrot, az így kinyert energia szintén ATP-vé alakul, de a cukorból nem széndioxid és víz keletkezik, hanem tejsav. Ez az energiahasznosítás kisegíti az izmokat egy ideig energiaforrással, de sokáig nem! Ha egy bizonyos mennyiségnél több keletkezik a tejsavból, akkor ahelyett, hogy támogatná az izomműködést, gátolja azt. Rigort, merevedést okoz az izomrostokban. Ekkor az izomzat vérellátása is romlik, görcsök alakulnak ki, amit feszítéssel lehet enyhíteni ideig-óráig, de nem ajánlott az erőltetés, mert izomrostszakadás lehet az eredmény. A helyi vérkeringés romlása miatt a tejsav nehezen mobilizálható, vagyis napokig is az izomzatban maradhat, kellemetlen fájdalmat okozva.

A sportolók számára a tanulság: a szénhidráttal való sportolásnál nagyon gyorsan hasznosuló energiához jutunk, de időben nagyon korlátozott a felhasználhatósága!

Már gyerekkoromban is szerettem a focit, a szívemen viseltem a magyar válogatott VB szerepléseit. A válogatott mellett dolgozó egyik szakember kitalálta, hogy a válogatottunk erőnléte azért gyenge, mert rosszul táplálkozik. Ezért megváltoztatták az étrendjüket: rengeteg tésztát etettek velük, amiben sok a keményítő, vagyis a gyorsan hasznosítható energia. Hús és zsír helyett: tészta! Ez volt a szlogen. Sajnos biokémiai okok miatt nem jött be ez az újítás! Talán, ha csak egy 100 méteres síkfutást kellett volna teljesíteni a focistáknak? De ott sem jó, mert ahhoz, hogy jó eredményeket érj el rövidtávon is, rengeteget kell edzeni, az edzés munka pedig nem percekig tart. Vagyis a rövid távúaknak sem jó a szénhidrát-megoldás!

Évszázadokon keresztül a magyar parasztembernek sok energiára volt szüksége, hogy a földeken a nehéz fizikai munkát ellássa. Mindannyian tudjuk, mi volt a tarisznyájában: kenyér, szalonna, hagyma! A kenyér volt ebben a menüben a gyors felhasználású szénhidrát, a szalonna biztosította a tartós energiaellátást! A hagyma pedig az emésztéshez szükséges rostokat adta. Az a fontos tény, hogy zsíros ételeket csak bőséges rostok mellett lehet fogyasztani, tehát már régóta ismeretes.

Azt az étrendet, amelyben a szénhidrátokat zsírban és rostban gazdag ételekkel helyettesítjük, kisebb mértékű fehérje-növelés mellett, ketogénnek is nevezik. Ugyanis ebben az esetben a cukor helyett a ketontestekaz energiahordozók. Ez egy másfajta biokémiai energianyerést jelent, ahol szintén az ATP a végső energiaforrás. De a ketogén diéta legnagyobb előnye a sportolóknál, hogy az energianyerés közben nem keletkezik tejsav, vagyis nem lesz izomláz és izomgörcs!

A legtöbb táplálkozással foglalkozó kutató azért nem javasolja a zsír, különösen a telitett vagy egyszeresen telítetlen zsírok fogyasztását, mert fokozza a koleszterin, különösen a „Rossz” koleszterin szintjét. A legújabb kutatások kiderítették, hogy ettől nem kell tartani, mert a fokozott zsírfogyasztás igaz hogy növeli a rossznak kikiáltott koleszterinből felépült LDL részecskéket, de ettől nem kell félni. Ugyanis az LDL részecskékből is kettő van, a sűrű és a „pelyhes”. A sűrű az tényleg veszélyes, de a pelyhes az nem. Márpedig a zsírok fogyasztásánál igaz, hogy több LDL keletkezik, de a pelyhes fajta, a veszélytelen, sőt a sejtek közötti kommunikáció lehetetlen lenne nélkülük. Gondoljunk bele, hogy a sejtek közötti hiányos kommunikáció az agytevékenységünk teljesítményét mennyire befolyásolná!

Ja, és a fogyókúrázóknak nem mondtam még valamit. A szénhidrát fogyasztásánál, ha a sejtjeink nem használják fel a vérben megemelkedett vércukrot, akkor a fölös energiaforrásként keringő cukor a zsírszövetekben fog landolni, és ott tárolódik arra az esetre, ha majd nem jutunk ennivalóhoz. Mivel manapság ilyen éhezések, böjtök nincsenek, azért ezek a zsírszövetek nemhogy csökkennének, hanem folyamatosan híznak! Vagyis szép lassan elhízunk. Ezt jelenti a mozgásszegény és túltáplált életformánk. Régen ilyen nem volt. Őseink rengeteget mozogtak a szabadban és általában nem zabálták magukat degeszre! Korunkban tehát egy eddig ismeretlen életforma kell, hogy kialakuljon: zsírban gazdag, szénhidrátban szegény étrend, ha el akarjuk kerülni az elhízás népbetegségét és következményeit.  Az étrendünk megváltoztatása a javasolt módon már nem egy természetes evolúció, ez már egy tudatos evolúció, ha van ilyen kifejezés! Mindenesetre itt már a Paleo gondolkodás kevés, nem elég az olajos magvak fogyasztása! A zsírfogyasztás, mint életforma a történelmünk során soha sem létezett. A zsírban gazdag étrend, sok rosttal, csak azért lehet ésszerű, mert elkorcsosult az életformánk, egész nap, vagy a nap nagy részében ülünk és eszünk, nassolunk, és csak hízunk, hízunk. Ehhez az elkorcsosult életformához egy elkorcsosult étrend kell!

Röviden elmondom a saját tapasztalataimat a zsírban gazdag étrendem következményeiről.

Súlyveszteségem nem volt jelentős, mert eredetileg sem voltam elhízott. 2-3 kg. De határozottan kijelenthetem, hogy csökkentek a zsírpárnáim. Szálkásabbak lettek az izmaim, természetesen ehhez hozzájárult a rendszeres edzés is. Heti 3-4. Az erőnlétemet a hétvégi bicikli útjaimon mértem: ugyanazon az útvonalon hajtva a bringát állandó volt az javulás az időeredményeimben. Néha úgy éreztem, hogy nem is tudom igazán meghajtani magam. Nincs izomlázam, izomfájdalmam, se aznap se másnap. Fittnek érzem magam. Csodálatos érzés! Most már bátran kijelenhetem, hogy minden egészséges embernek csak javasolni tudom a zsírban és rostban gazdag étrendet!

Most a sportolókra fokuszáltam a mondandómat. De a nem sportolókra, a keveset mozgókra még több figyelmet fogok fordítani az következő írásomban. A tartós, gyulladásos betegségek kialakulásában kulcsszerepe van a szénhidrátfogyasztás egyik másik következményének sűrű LDL részecskék magas jelenlétének a vérünkben.