2015

Dr Hummel Zoltán

Dr Hummel Zoltán a Mikrorostos gél feltalálója, a béltiszttás, méregtelenítés, bélflóra helyreállítás és székletszaályozás szakértője.

Egészség, blog, mikrorostos, immunrendszer, bélflóra helyre állíáts, méregtelenítés, mikrorostos gél, prim protein, béltisztítás

Mi a betegségmegelőzések legbiztosabb módja?

A rostos táplálkozás pártfogójának neveztem magam, és nagy örömömre, a legújabb kutatások igazolják, hogy az egyik összetevő, amivel a betegségek megelőzhetőek: a rostok.

A másik összetevő pedig a rostok közötti vizes térben élő mikroorganizmusok sokasága.

Bennünk és rajtunk 100 milliárd baktérium, gomba, vírus és protozoa él. E mikrobák összességét microbiom-nak nevezik.

Az utóbbi években tudományos közlemények tömege jelent meg, melyek mind azt a tényt húzzák alá, hogy a microbiom életbevágón fontos a legtöbb betegségnél, többek között a cukorbetegségnél és a ráknál is.

Például egy idei tanulmányban (Scientific American February 17, 2015) megvizsgáltak olyan Crohn betegeket, akiknek kivágtak egy béldarabját, és azt találták, hogy egy baktériumfajta, Faecalibacterium prausnitzii, kevesebb számban volt jelen, a kivágott bélszakaszokban, mint a gyulladásmentes helyeken

Sok más hasonló kísérlet bizonyítja, hogy vannak gyulladásmegelőző mikrobák bennünk, ha viszont ezek hiányoznak, megszűnik a védelem, és könnyen betegekké válunk.

Azt most már nyilvánvaló tényként kezelik a tudományos kutatók, hogy ha bélflóra mikrobáit tönkretesszük antibiotikumokkal, gyógyszerekkel, permetszerekkel, és mérgező ételekkel, akkor a betegségek száma egyértelműen emelkedik.

A februárban megjelent Scientific American cikkben azt bizonyítják, hogy ahogy a gének átkerülnek a szülőktől a gyerekbe, ugyanúgy a mikrobáinkat is átadjuk az utódoknak. Hangsúlyozzák a cikkben, hogy három periódus nagyon fontos az újszülöttek életében. A terhesség előtti, a terhesség közbeni és a gyermek életének korai szakaszában vigyáznunk kell, főleg az anyának, a mikrobáira. Ezen három periódusban fokozottabban veszélyes az antibiotikumok használata, mivel az antibiotikumok közvetlenül káros hatással vannak a mikrobákra. Ebből a szempontból a császármetszéstől is óv a cikk, mivel a természetes szülés folyamán fontos mikrobákat kap a bébi a szülő csatornán áthaladva. A hiányos bélflóra később hátrányos lehet olyan betegségek kialakulásánál, mint az autizmus és az autoimmun betegségek.

A legújabb vizsgálatok (Genome Biology 2015, 16:50) azt is feltárták, hogy a velünk élő baktériumok, vírusok, gombák örökítő anyagai az együttélésünk során átkerül az emberi örökítő anyagba. Az idézett cikkben a University of Cambridge kutatói azonosítottak 128 idegen gént az emberi genomban, többek között azokat a géneket, amelyek meghatározzák az A, B, vagy 0 vércsoportokat. Nagyon sok olyan gént is „örököltünk” a mikrobáinktól, amelyek az immunrendszer védekező antianyagait állítják elő.

Hogyan igazolják a mikrorostos gélem létjogosultságát a legújabb kutatások?

A bennünk élő mikrobák ugyanazt a táplálékot fogyasztják mint mi. Ha mi egészségesen táplálkozunk, akkor a jótékony mikrobáinkat is tápláljuk, ezek jobban elszaporodva, nem hagynak teret a patogén fajoknak. Ha például cukrot eszünk, ami a gombák kedvenc eledele, akkor gombás fertőzést kaphatunk. De ha például probiotikumokkal és prebiotikumokkal gazdagon ellátott fermentált ételt eszünk, akkor a jótékony fermentáló mikrobáinknak adunk kedvező életfeltételeket.

A legújabb microbiom kutatások eljutottak odáig, hogy megállapítsák, hogy a rostok nagyon fontosak az egészséges microbiom számára.

A bélnyálkahártya legkülső rétegét nagy víztartalmú gél, vagyis nyálka fedi. E nagy víztartalmat a gélben lévő rostok kötik meg. A rostok közötti üregekben, mint a kapilláris csövekben megreked a víz, amelyben a jótékony fermentáló mikrobák elszaporodhatnak, és egymás fermentált anyagcsere termékeiből élnek. De egyes anyagcsere termékeket mi is, mint gazda szervezet, hasznosítunk. Ezzel a témával foglalkozik egy cikk (Science August 2, 2013: 341(6145),463-464), melynek a címe: „Feed Your Tregs More Fiber” („Etesd a gyulladási faktorokat szabályozó T-sejtjeidet több rosttal”)

Az alábbi kép az idézett cikkben jelent meg.

A képen a bélfal egy szakasza látható.  A bal oldalon látható az egészséges bélszakasz. A legfelső nyálkarétegben kis zöld baktériumok láthatók. Ebben a nyálkarétegben találják meg a bélflóra mikrobái az ideális „lakókörnyezetet”. A rajz egyetlen baktériumot, a Faecalibacterium prausnitzii-t, emeli ki, ennek van egy anyagcsereterméke, egy rövid szénláncú zsírsav, a butyrate. Ez a molekula átjut a bélhámsejtek között, és kifejt egy anti-inflammatory, gyulladáscsökkentő, hatást, azáltal, hogy indukálják a gyulladást szabályozó T-sejteket.

Míg a kép jobboldali felén azt látjuk, hogy nincs elég nyálkaréteg, mert nincs elég rost, amely nyálkát képezne, így nem tud a baktérium elszaporodni, így nem lesz butyrate melléktermék sem, így nem lesznek meggátolva a gyulladási reakciók. Emellett az ellenséges baktériumok és a toxinok is közelebb kerülnek a bél belsejéhez, ott kialakítva gyulladásokat. Vagyis könnyebben kialakulnak ezeken a helyeken a bélgyulladások.

De mi köze van mindezeknek a gélemhez?

Mind a vastagbélben, mind a vékonybélben a nyálka legfelső rétegét a rostok között megrekedt víz adja, amelyben a bélflóra mikrobái élnek és fermentálnak. Tehát a nagy mennyiségű rostok által kötött víz tele van fermentáló mikrobákkal és az ő fermentumaikkal. A mikrorostos gélem is egy fermentált termék, vagyis a vékony rostjai között megrekedt vízben rengeteg fermentáló mikroba és fermentátum található.

Az idézett Science cikk kijelölte számomra a következő lépéseket, amit meg kell tennem.

A mikrorostos gélt előállító baktériumaim szintén jótékonyak számunkra. Ha azt sikerülne kimutatni, az idézett cikkel analóg módon, hogy a vastagbél felszálló szakaszában található bélgyulladásokban kevesebb baktériumom van, mint a gyulladásmentes helyeken, akkor bizonyítható lenne a mikrorostos gél és az őt előállító baktérium fontossága a vastagbélben kialakuló gyulladásokban.

A legújabb tudományos felfedezések fényében jól látható, hogy rostos táplálkozással megelőzhetőek a betegségeink többsége. Tudnunk kell viszont, hogy nem minden rost hat ilyen kedvezően. A gabona rostok például nem, mert kevés vizet kötnek.

A zöldségek, gyümölcsök, de különösen a mikrorostos gélem rostjai nagyon jó vízkötők, így a bélnyálka legkülső rétegei víztől duzzadva, megvédik a bél belsejét a gyulladásoktól, az említett mechanizmus szerint. Nagyon megnyugtató számomra, hogy több mint tíz éve már, milyen jó irányban kezdtem el a kutatásaimat, és a találmányom, a gél, milyen jól illeszkedik a mai tudományos kutatások fő sodrába.