2015

A refluxról a legújabb kutatások fényében

De a legújabb reflux-kutatásokat olvasva a megoldás megvilágosodott. Ezt szeretném most megosztani.

A vizsgálatok folyamán azt vették észre, hogy azoknál, akik savlekötőket és protonpumpa-gátlókat használtak, nagyobb volt a szívinfarktus kockázata. Ez volt a motiváció a tudományos kutatóknál, hogy elmélyüljenek a reflux-kutatásban.

Arra már jómagam is rájöttem korábbi cikkeimben, hogy a refluxot nem a túlzott gyomorsav-tartalom okozza. Sőt, a gyomorsav hiánya az elsődleges ok. De ezt 4 évvel ezelőtt nagyon gyámoltalanul mertem kijelenteni, mert nagyon szembement az akkori orvosi szemlélettel, de most már bátrabb vagyok e tekintetben, mert érzem, többen vagyunk ezen az állásponton.

A gyomorsav, sósav, nagyon erősen maró sav. Két-három nagyon fontos szerepe van a gyomorban. Az egyik, hogy azokat a kórokozókat, amelyek az ételeinkkel a gyomrunkba kerültek elpusztítsák az erős maró hatásukkal. A másik feladatuk, hogy elkezdjék a fehérjék denaturálását, ebben más gyomorváladék összetevők is segítik. De van még egy feladata a gyomorsavnak, szabályozza a gyomorzáró gyűrűket.

Ha a lenyelt ételhez nincs elég gyomorsav, akkor nem nyit ki a gyomor aljában lévő elzáró retesz. Így a gyomortartalom csak kering a gyomorban anélkül, hogy kiürülne. Ez idő alatt a meleg gyomorban elkezdődnek bizonyos erjedések, amelyek hatására gázok keletkeznek, puffadunk, böfögünk és a savas gyomortartalom feljut a nyelőcsőbe, ahol nagy fájdalmakat okozhat. A gyomortartalom tartalmaz annyi savat, hogy égesse a nyelőcsövünket, de annyira nem savas, hogy kinyissa a gyomor alsó részén lévő szelepet, hogy továbbmenjen a gyomor tartalma. Röviden ennyi a reflux fizikája és kémiája. De hol jön be a képbe a mikrobiológia, a mikrobák világa?

A nyelőcső és a gyomor falát is védőréteg borítja egészséges esetben. A nyálkahártya ez a védőréteg. Ha viszont gyulladás van valahol az emésztőrendszerben, ott ez a védőréteg sérült. Ott érezzük a sav hatását, a maró fájdalmat. Mikor keletkezik gyulladás? Ha kórokozók szaporodnak el és hatására beindul az immunrendszerünk.

A mikrobiológusok találtak egy baktériumot, amely gyulladást indíthat be a gyomorban. Ez a Helicobacter pyroli (H.pylon). Az volt a vélemény, hogyha ezt a baktériumot kiirtják a gyomorból, akkor megoldódik a reflux kérdése. Ezt javasolta Dr.Marshall is, aki felfedezte a baktériumot.

Ma már tudjuk, hogy a helicobacter baktérium a gyomor egészséges mikroflórájának (mikrobiomjának) egyik normál összetevője. A bajt nem a baktérium maga okozza, hanem a mikrobiológiai egyensúly felborulása az ok. Ha a mikroflóra több tagja kipusztul vagy legyengül a modern kor egyoldalú étkezési szokásai miatt és a túlzott gyógyszer, különösen a nem indokolt antibiotikumok fogyasztása miatt, akkor egy-egy mikroflóra-összetevő dominánssá válhat, és ez okozza a nyálkahártyában a gyulladást. (Nagyon hasonló a helyzet az emésztőrendszer alsóbb szakaszaiban, majd a véráramban is elszaporodó Candida albicans-sal is. A bél mikroflórájának több összetevője is elpusztul a helytelen táplálkozás és a túlzott antibiotikumok alkalmazásának a következtében, és mivel a Candida ellenállóbb volt ezekkel szemben, így egyedüliként maradt a mikroflóra összetevői közül. A bélflóra egyensúlya súlyosan megbomlott, ez gyulladást okoz!)

A megoldás tehát nem lehet az, hogy neki állunk még több antibiotikummal, vagy gyulladáscsökkentő szteroidokkal csökkenteni a tünetet.

Nem lehet végső megoldás, hogy savcsökkentőt adunk. A közvetlen fájdalmat csökkenti ugyan a még kevesebb sav, de csak tüneti kezelés az égő fájdalomra. Ha folytatjuk tartósan ezt a tüneti kezelést, akkor csak mélyülni fog a válság az egyre kevesebb sav miatt.

Bélflóra-szakértőként felfigyeltem az idei tavaszon egy jelenségre az udvarom gyepszőnyegén. Szárazság volt és locsolni sem tudtam a füvet, ennek következményeként nagyon elszaporodtak a gyermekláncfű sárga virágai a gyepen. Ha ebben a pillanatban elkezdtem volna gyom irtószerrel permetezni a gyepet, akkor kihalt volna minden. Megvártam az esőt, aztán öntöztem is, és kiszépült a gyep. A bélflóránál nagyon fontos a „Virágozzék száz virág” elv. (A bélflóránál az öntözést a rostok között megrekedt víz jelenti. Vagyis a rostos táplálkozás.)

A rostos táplálkozás az egyik feltétele az egészséges bélflóra illetve gyomorflóra fenntartásának.

De van a rostos táplálkozásnak egy „turbósított” változata. Mikor fermentált táplálékok tartalmazzák a létfontosságú rostokat! Ekkor a rostok és a rostok által kötött víz mellett sok jótékony mikroba is jelen van. Csak felsorolásszerűen néhány fermentált táplálék: savanyú káposzta, kovászos uborka, savanyított zöldségek. Figyeljük meg: mindegyik savanyú kémhatású. (A joghurtot és a kefirt azért nem említem itt, mert a tehéntejünk gyulladásfaktort tartalmaz!)

Micsoda őrültségnek hangzik: savanyú termékekkel csökkentsük a túl savasodásunkat? Mi ebben a tévedés? A reflux nem a túl savasodás „terméke”, hanem ellenkezőleg: a kevés gyomorsav és a kiegyensúlyozatlan mikroflóra eredménye!

Most már értem, miért volt olyan hatékony a mikrorostos gélem a refluxosok fájdalmainak csökkentésében. Mert egy rostban, vízben és jótékony mikrobában gazdag fermentált termék a gélem, ami normalizálja a mikroflóra elcsúszott egyensúlyát. És hogy savanyú? Az még külön előnynek számít!

Még egy tévhitet el kell oszlatnom! A sózás nagyon fontos, különösen a fehérjetartalmú ételeinkben! Mert a só a gyomrunkban elsődleges a sósav termelésében. Ha só nélkül táplálkozunk, nem lehet elég sósavunk! A sóból (NaCl) sósav (HCl) és szódabikarbóna (NaHCO3) keletkezik. A sósav a gyomorban kell, a hidrokarbonát pedig a vérünkben kell!

Ha valaki áttér az általam ajánlott ketogén étrendre, semmi kenyér, semmi tészta, semmi krumpli, semmi rizs, semmi édesség, semmi cukor, semmi tej, csak sajt, túró, tejföl, vaj, viszont lehet zsír, lehet hús, tojás, és kell sok zöldség, főzelék. Ha valaki ezt a szigorú ketogén diétát betartja, ígérem, nem fog szenvedni a refluxtól! Téves az a nézet, hogy az agyunknak szüksége van a gyorsan felszívódó szénhidrátokra. Az agyunknak nagyon is jó energiát szolgáltatnak a ketontestek, a ketogén diéta energiahordozói!

Intelmek: ha valaki most nagy hirtelen elhatározná, hogy eldobja a savlekötő gyógyszereit, azt figyelmeztetnem kell a fokozatosság elvére. Csak lassan áttérni a savlekötők helyett a savanyú fermentált termékekre esetleg a ketogén diétára, mert komoly fájdalmai lesznek annak, aki hirtelen akarná abbahagyni a gyógyszeres savlekötést.

Nem minden reflux ered a rossz táplálkozás miatt kialakult rossz gyomorflórából. Kisebbségben ugyan, de van még egy betegség, ami refluxot eredményez. Azoknál, akiknél a rekeszizom legyengült, szintén felléphet a reflux. Ezt Hiatal hemia betegségnek hívják. Ha az orvosi vizsgálatok ezt a betegséget állapítanák meg, akkor más módszerek kellenek a reflux megszüntetésére. De még egyszer mondom, ez a típusú reflux nagyon elenyésző.

Természetesen a gyomor és bélrendszer mikroflóráját e betegségben szenvedőknek is érdemes helyreállítani rostos táplálkozással, savanyú káposztával, kovászos uborkával vagy/és Mikrorostos Géllel!