2017

Több egészségportálon olvasható a jó tanács, vigyázzunk a hasi, a belek között kialakuló zsírpárnáikra, mert az nagyon veszélyes!

Sokan el hisszük ezt a jó tanácsot, de igazán nem értjük, hogy mi az oka, hogy a belek közötti zsír veszélyesebb!

A minap úgy adódott, hogy teleettem magam, és utána haza kellett bicikliznem. Bajban voltam azokon az

emelkedőkön, ahol máskor nem volt gondom. Úgy éreztem nem kapok levegőt, mert a hasam nem engedi a tüdőmnek a rendes tágulást. Az alulról nyomó hasam nem engedett levegőt venni. Ha a hasadban egy felfújt labda van, akkor a tüdőd csak úgy tágulhat, ha nagyobb erőt fejt ki a kemény labdára.

Ez jutatta eszembe a hasban „erős” embereket, nekik állandóan meg kell küzdeni minden levegővételnél, hogy a keményen „felfújt” hasukkal szemben kellően kitáguljon a tüdejük. A belek között felgyülemlett zsírpárnák a hasüregből helyet vesznek el, hasonlóan, mint az étellel megtömött gyomor!

Jó néhány éve a gyulladások vannak a fókuszomban, mint a betegségek kiindulópontja. (Igaz, nem biokémiai szempontból vizsgálom a gyulladásokat, csak ok-okozati szinten!) Számomra a következőket mondja a fenti észrevétel.

A gyulladások akkor és ott jönnek létre, ahol, és amikor nincs elég oxigén a vérben és nem megfelelő a véráramlás a kapillárisokban és a nyirokrendszerben.

A hasban elhízottaknál mindkét feltétel teljesül a nem teljes légzés és a nyomás alatt hasi vérerek miatt. Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy a hasban elhízottak általában sok szénhidrátot is fogyasztanak, akkor biztosan állíthatjuk, hogy a gyulladás létrejöttének harmadik feltétele is teljesül: az állandó magas vércukorszint!

Miért állítom, hogy sok szénhidrátot is fogyasztanak?

Mert sok a zsírszövetük! És sok zsír csak magas szénhidrát fogyasztásánál jön létre. Ugyanis sem a zsír, sem a fehérje fogyasztása önmagában nem okoz zsírfelhalmozást!

A hasüregben felhalmozódott zsírszövet nemcsak a légzést gátolja, a hasüregben megnövekedett nyomás miatt az immunrendszer működése is hiányt szenved. A nyirokerekben áramlanak az immunrendszer ellenanyagai. A nyirokerek 70%-a, vagyis az immunrendszer 70%-a hasüregben futó belekhez köthető. Ha itt csökken az áramlás az ereket összepréselő hasi nyomás miatt, akkor az immunrendszer hatékonysága is csökken.

Nézzük meg, mit mondanak a legújabb kutatások a kockázati tényezőkről?

A kockázat mértékét egy konkrét mérési eredmény alapján állították fel.

Meg kell mérni a köldök magasságában a hasi kerületet egy mérőszalaggal: mondjuk 88 cm.

Mérjük meg a csípő kerületét a forgók magasságában: mondjuk 95 cm.

Osszuk el a kettő számot: 88/95=0,93.

Ez a szám a has-csípő hányados.

Külön táblázat vonatkozik a hölgyekre, és külön másik, az urakra.

A kockázatbecslők azt mondják, hogy a férfiaknál az ideális hányados a 0,8, nőknél pedig a 0,7.  Az ideális hányadost nagyon nehéz elérni, csak fiatal rendszeres sportolóknak sikerül!

Alacsony rizikót a férfiaknál a 0,95 alatti, nőknél pedig a 0,8 alatti hányados jelenti.

Közepes rizikójúak férfiaknál: 0,96 – 0,99, nőknél 0,81 – 0,84 közötti hányadossal rendelkeznek.

Magas rizikójúak férfiaknál 1,0-nél nagyobb, míg a nőknél 0,85 hányadosnál nagyobb hányadosúak.

A példában említett has-csípő hányados 0,93 volt egy férfi esetében. A kockázati besorolás szerint ez a férfi alacsony rizikójú, mivel 0,95 alatti a hányadosa.

Ha magas valakinek a kockázati tényezője a jelen esetben, az azt jelenti, hogy a statisztikai számítások szerint ő könnyebben betegszik meg.

A betegségek tartósan fennálló gyulladásokból indulnak ki., lehet az szív-érrendszeri , emésztőrendszeri, mozgásszervi gyulladás, ha tartós, akkor az betegségekben nyilvánulnak meg.

Ha meg akarjuk előzni a betegségeket, akkor figyeljük, és tartsuk alacsonyan a has-csípő hányadosunkat. E mérőszám figyelésével jobban járunk, mintha csak a mérleg által mutatott kilókat figyelnénk.